dimarts, 17 de juliol del 2012

Ficció i realitat als moviments populars


En un recent article aparegut a L'Accent 228 titulat “El camí de l'home recte...”, Joan Sebastià Colomer i Tejada intentava desqualificar les afirmacions fetes en un article de la revista de la CUP de Manresa (“L'Assemblea Nacional Catalana. Un moviment popular per la independència”, Cop a Cop núm. 36) fent servir un llenguatge messiànic i fins i tot ofensiu, fins al punt de comparar la publicació de la CUP amb La Vanguardia i la premsa burgesa.

Com a militant de la CUP de Manresa no em puc estar de contestar l'article de Joan Sebastià, en especial pel seu to prepotent. Podem discrepar de determinats temes, podem debatre'ls, però es lleig assenyalar els que no combreguen amb la teva “veritat” sense argumentacions i encara més equiparar-los a l'enemic polític i de classe.

El rovell de l'ou de la qüestió és l’article de Cop a Cop parla de l'Assemblea Nacional Catalana com un exponent d'un moviment popular per la independència. Aquesta afirmació sembla contradir la visió que deu tenir Joan Sebastià del que ha de ser un moviment popular. Però la realitat, les consultes sobiranistes per la independència, moviment d'on deriva l'actual ANC van implicar a sectors populars de la població que superen àmpliament a la militància estricta de les organitzacions de l'Esquerra Independentista, tot i que, òbviament, estan influïts per la ideologia dominant.

Un moviment popular no es defineix per la seva puresa ideològica ni per què adopti els nostres objectius estratègics, sinó per la participació de sectors amplis de la població i pel fet que la seva acció serveixi per autoorganitzar el poble i avançar en alguns dels objectius estratègics del nostre moviment. Perquè com deia el mateix Joan Sebastià fa tres anys “cal aparcar el maximalisme si no es vol caure en la inacció. La lluita pel socialisme no exclou la reivindicació possibilista d'un sou més just o d'una bona cobertura sanitària”1. I és evident que, com va passar a les consultes, en l'ANC estan implicats sectors de les classes populars catalanes, indiferentment de si ens acaben d'agradar del tot alguns dels seus postulats. I la seva acció pot servir per avançar en el camí cap a la independència.

És cert, i ja es va dir en el primer article, que, com passa en qualsevol moviment realment popular, el seu discurs no coincideix en la seva totalitat al que pot fer la CUP o altres organitzacions de l'Esquerra Independentista, en especial pel que fa a la territorialitat de la nació i en les referències a la Unió Europea. Però també és cert que està promovent iniciatives com la Marxa per la Independència i un referèndum per l'autodeterminació que qüestionen la legalitat espanyola vigent. I encara més, la secció sociolaboral de l'ANC va donar suport a la Vaga General del 29-M, mentre que un conegut líder obrer se'n desmarcava amb arguments gremialistes.

Es preguntava Joan Sebastià què feien personatges com en Vila d'Abadal en un moviment popular i hi afegia que la seva presència ja era una prova empírica de que l'ANC no podia ser un moviment d'aquesta mena. Això seria el mateix que dir que la presència destacada del capellà Gapon que encapçalava el moviment que va originar la revolució Russa de 1905 invalidava aquesta experiència i les seves potencialitats. De fet, Lenin va haver de lluitar contra el sectarisme de la majoria de la direcció bolxevic, que pretenien mantenir el partit al marge d’aquest moviment inicial, adduint que tot plegat estava encapçalat per un capellà al servei de la reacció. O fent servir un exemple més proper, seria com desligitimar la participació en les Associacions de Veïns en les darreries del franquisme de moltes persones lluitadores per que en algunes d'elles encara hi eren presents persones franquistes.

És un fet evident que el moviment de les consultes va sorgir al marge dels partits polítics, els quals va sorprendre. És posteriorment quan determinades forces, veient el seu potencial, tracten d'instrumentalitzar-lo. D'aquí l'interès de personatges com l'alcalde de Vic, en López Tena i d'altres a sucar-hi pa i intentar aturar o instrumentalitzar el seu potencial reivindicatiu.

L’interès de les persones i organitzacions de l'EI a ser presents a l’ANC és fer arribar el nostre missatge a sectors amplis de la població, conventir l’ANC en un exemple d’autoorganització popular que superi les seves limitacions inicials i impedir les maniobres dels oportunistes. De fet, alguns d’aquests objectius ja es van aconseguir parcialment amb el moviment de les consultes, malgrat les reticències i crítiques inicials i la poca implicació de determinats sectors de l’Esquerra Independentista, amb el mateix Joan Sebastià al capdavant.

És clar que sempre ens podem quedar tancats en el nostre guetto, mirant per sobre de l'espatlla aquelles persones que no pensen exactament com nosaltres, que no vesteixen exactament com nosaltres, i que no van als mateixos bars i concerts que nosaltres, però que són classes populars. És molt més fàcil fer això i acusar de “venuts” o de practicar els gèneres de ficció els altres.

Tampoc no em puc estar de comentar la darrera de les seves acusacions. Es tracta de la típica afirmació que barreja naps amb cols i caricaturitza una realitat complexa, és a dir, contradictòria, amb la intenció de brandar dos espantalls: l’ANC, caracteritzat pel joc brut, i la presència de la CUP al Parlament català, caracteritzat implícitament de la mateixa manera. Doncs bé, deixem-nos d’espantalls i exorcismes: per a alguns la lluita ideològica s’ha de practicar arreu: a la feina, a l’associació de veïn(e)s, als espais de lleure, als ajuntaments, a l’Esquerra Independentista, a les plataformes àmplies (com l’ANC mateixa)... no pas amb la perspectiva simplista de presentar batalla ideològica en un Parlament regional, sinó perquè és un deure de qualsevol militant comunista en qualsevol moment i lloc.


Per últim li recomanaria al company Joan Sebastià que en comptes de perseguir fantasmes i escriure actes de fe, es dediqués a posar en el seu punt de mira a persones que han arribat a defensar l'educació concertada, el classisme en l'elecció de càrrecs polítics o no fer vaga general. I que si no hi està d'acord amb alguna postura defensada per una companya o company, que no calli, que ho digui, però argumentant i sense prepotència.

1Joan SEBASTIÀ COLOMER: “Toni Rico i la Territorialitat”. Article publicat al portal de la Universitat Comunista dels Països Catalans.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada